Monday 1 September 2014

Viiden päivän valtiovierailu

Arkistojen havinaa. Kaukaa menneisyydestä viime kuun puolesta välistä. En tällä kertaa ollut hovikuvaajana, joten kuvasatoa on viiden kuvan verran. Kuva per päivä. Hotelli juna- ja linta-autoasemien vieressä osottautui enemmän kuin hyödylliseksi!

Päivä 1: York.

Koluttiin kaupungin muuret alusta loppuun, ja seikkailtiin alueilla, joita ei oltu ennen nähty (siitäkään huolimatta, että tää oli mun viides kerta kylässä). Lounastettiin pubissa. Typically English. Oltiin ensimmäiset asiakkaat ja valittiin silti paikat kaukasimmasta nurkasta. Typically Finnish. Aurinko paistoi. Lämmintäkin oli sen verran, että jopa minä otin t-paitasilleni. Kaikkea! Jätskiä ei kuitenkaan ostettu. Ehkä vähän viiniä hotellihuoneeseen. :)

Päivä 2: Sheffield.

Sukulaismuksut S&A ja poikaystävä tuli kylään kaukaan etelästä. Ehdittiin sitä ennen käydä marssimassa ympäri kaupunkia. Lähinnä West Endissä. Käytiin kasvitieteellisessä puutarhassa keskenämme ja myöhemmin vieraiden kera. Monasti oon juossut ohi, mutta nyt ensimmäistä kertaa porttien sisäpuolella. Äiti taisi tykästyä! Heeley Bank näkyi puutarhaan asti, näytti kaukaa jopa kiitettävältä. Pizzalounas, Starbucks kaffet, mustamaijaa ja kampuskierros. Niin ja pubi. Englannissa ollaan.

Päivä 3: Chatsworth House, Derbyshire.

Lauantai. Kylmä päivä. Aamulla bussiin sadan aasialaisen opiskelija-turistin kera. Bussimatka oli yksi kamalimmista ikinä. Kaksikerroksinen bussi huojui tuulessa kuskin kaahatessa Peak Districtin kapeita teitä ja mäkiä alas. Ei kuulkaas naurattanut! Hypättiin Baslow'n kylässä pois ja käveltiin 2km matka Chatsworth Houseen, jossa olin vieraillut jo joulukuussa. Puutarhassa tuli vastaan kaks tuttua heppulia; Roosevelt ja Churchill. Eivät vielä joulukuussa istuneet tässä. Puutarhassa kiertelyn jälkeen lounastettiin tilan entisissä talleissa. Tomaattikeitto lämmitti sisuksia tuulisen kävelyn jäljiltä oikein mukavasti! Äidinkin salaatti humpsahti masuun ihan mukavasti. Ei mun, vaan äidin. Itse Chatsworth House tarjosi ihan erilaisen kokemuksen kuin viimeksi. Eri huoneet ja eri portaikot oli avoinna yleisölle. Sängyt sillon joskus ennenmuinoin oli ihan kaamean pieniä. Ostettiin lakua ja veljelle keittokirja. Bussimatka takaisin oli paljon mukavampi kuin mennessä. Onneksi!
Päivä 4: Newcastle.

Jalkapalloa! Käytiin käynnistämässä Valioliigakausi 2014-2015. Newcastle-Manchester City. Ei mennyt niin kuin Strömssössä, mutta yllättävän hyvä esitys kotijoukkueelta. Tupakin oli lähes täysi. Ihan hyvä matsi, noin äidin ensimmäiseksi Valioliigapeliksi. Vähän ehdittiin nähtävyyksiäkin, no "nähtävyyksiäkin" käydä katsomassa. Pikaisesti ehdin mököttääkin kun olin kylmissäni. Mutta vähän vaan! Kampuksella käytiin. Ovat siistineet sitä sitten viimenäkemän. Enää ei tuntunut minkään muotosta nostalgiaa. Tai no ehkä sellainen ihan pieni nipistys jossain syvällä vatsanpohjalla, mutta ei mitään mainitsemisen arvoista oikeastaan.

Päivä 5: Sheffield (ja lähtö).

Aamulla käytiin kampuksella tulostamassa molempien boarding passit. Portteri Elmfieldissä katseli vähän kummeksuen kun istuttiin lörpöttämässä Suomea läppäri sylissä. Käytiin kaffella ja aamupalalla ennen kun suunnattiin Endcliffe Parkiin. Ei taitanut äidin silmään sattua. Lounas syötiin ihan mukavassa pubissa, jossa en ollut ennen käynyt. Iltapäivällä suunnattiin yhteisvoimin Manchesterin lentokentälle. Äiti suuntasi Helsinkiin, minä Aberdeeniin vaikken meinannutkaan turvatarkastuksesta päästä kun boarding passin viivakoodi ei ottanut toimiakseen. Kentällä söin äidin tuomia lakuja ja mietin maailmaa.

1 comment:

1. Olipa mukava valtiovierailu ;) Kivaa kun S ja A:kin pääsivät vierailulle.